APK Blog - Virtualization, Services, Datacenter, Infrastructure

نگاهی به نحوه‌ی تاثیرگذاری داده‌ها در 2020 از نظر اسپلانک

همیشه در نزدیکی آغاز سال نو، پیش‌بینی‌هایی از جانب کارشناسان رسانه، تحلیلگران و فعالان اصلی عرصه‌های مختلف مشاهده می‌شود. این‌گونه پیش‌بینی‌ها، خصوصا آن دسته که آینده‌ی تکنولوژی را پیش‌بینی می‌کنند و بر کار و زندگی شخصی فعالان این حوزه تاثیر فراوانی دارند، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان در این عرصه هستند. گاهی اوقات این تکنولوژی‌ها مشابه کاتالوگ معرفی اسباب‌بازی‌های جدید هستند که در سال نو به بازار می‌آیند، اما بهتر است طور دیگری در نظر گرفته شوند. خصوصا مدیر یک شرکت فنی، بهتر است آن‌ها را همچون راهنمای توسعه‌ی حرفه و به منزله‌ی یک برنامه‌ی آموزشی در نظر بگیرد؛ نه صرفا یک کاتالوگ.

امروزه کاربران حوزه‌ی تکنولوژی شاهد دگرگونی‌های مستمری هستند و به طور خاص کاربران Splunk، عموما در آن واحد با چندین دگرگونی رو‌به‌رو می‌شوند. اغلب اوقات سازمان‌ها دگرگونی‌ها را امور بیرونی تلقی می‌کنند: مثل ارتقای زیرساخت یا انتقال به Cloud، یا همچون غباری از هوش مصنوعی جادویی که روی تکنولوژی می‌نشیند، یا همچون چند لباس: مثل زمانی که همگی لباس بر تن داریم، اما زیر این لباس‌ها همان افراد سابق هستیم.

به نظر می‌رسد این افراد یک نکته‌ی کلیدی را جا انداخته‌‌اند؛ دگرگونی، فارغ از ابزارها یا تکنولوژی مورد استفاده، صرفا Toolset (مجموعه ابزار) را تغییر نمی‌دهد، بلکه «چگونگی» و گاهی نیز «چرایی» کسب‌وکار را عوض می‌کند. دگرگونی در اصل چگونگی عملکرد و در واقع خود کاربر را تغییر می‌دهد.

نگاه Splunk به سال(های) آینده

مواردی که ذکر شد با مطالعه‌ی مستند گزارشی از پیش‌بینی‌های سال 2020 اسپلانک منتشر گردید. نسخه‌ای که امسال منتشر شده، کاربر را هم با فرصت‌های جذاب آشنا می‌سازد و هم به او اخطارهای ناخوشایندی می‌دهد، که هردوی آن‌ها لازمه‌ی هر آینده‌نگری‌ است.

شرکت APK (امن پایه ریزان کارن) دارای مجرب ترین تیم طراحی شبکه و نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

موارد زیر در این نسخه در بخش «Can’t Wait For That» یا «موارد هیجان‌انگیز» آورده شده‌اند:

  • احتمالا 5G جذاب‌ترین تغییر در سال 2020 است و یکی از تغییراتی است که خیلی زود بر بسیاری از سازمان‌‌ها تاثیر خواهد گذاشت. از نخستین عرضه‌ی 5G (که انتظار می‌رود در ابتدا کند و ناهمگون باشد) شاهد ظهور دستگاه‌ها و کارآیی‌های نو و همچنین مدل‌های کسب‌وکار کاملا جدید خواهیم بود.
  • واقعیت افزوده و واقعیت مجازی عمدتا دامین دنیای Gaming بوده‌اند. با وجود این، برنامه‌های کاربردی هدف‌دار و تحول‌پذیر کسب‌وکار، چه در عرصه‌ی فروش و چه در موقعیت‌های پزشکی و صنعتی، در حال پیشرفت و کسب موفقیت‌های فراوان هستند. امکاناتی که سبب بهبود و دسترس‌پذیری بالای درمان‌‌های پزشکی و عملیات امن‌تر و مطمئن‌تر صنعتی و تجربیات غیرقابل‌تصور در عرصه‌ی فروش کنونی می‌گردد، بسیار جالب و مهیج است. به نظر می‌رسد پیامدهای استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در کسب‌وکار حتی بیشتر از پیامدهای آن در حوزه‌ی Gaming باشد.
  • پردازش زبان طبیعی، کاربرد هوش مصنوعی را در همه چیز، از ریسک مالی گرفته تا فرآیند به‌کارگیری استعداد میسرتر ساخته است. مانند اکثر تکنولوژی‌ها، در این تکنولوژی نیز ترفند این است که این پیشرفت‌ها با ملاحظه و دقت کافی به کار گرفته شوند.

این موارد در قسمت «Must Watch Out For That» یا «مواردی که باید مراقب آن‌ها بود» آورده شده‌اند:

  • Deepfake (جعل عمیق) تحول نگران‌کننده‌ای است که مراحل جدیدی از اخبار جعلی را روی کار می‌آورد و CISOها را در چالش مقابله با حملات مهندسی اجتماعی قرار می‌دهد و یکی از مواردی است که به سبب آن می‌بایست نسبت به ایمیل‌های مشکوک هوشیار بود. زمانی که کاربر از بابت تشخیص صدای پشت تلفن یا تصویری در ویدیو مطمئن و آسوده‌خاطر است، Deepfake لایه‌ی پیچیده‌ی کاملا جدیدی اضافه می‌کند و کاربر را به گمراهی می‌کشاند.
  • حملات زیرساخت: با نزدیک شدن به سال انتخابات، آگاهی نسبت به خطرات هک شدن و دستکاری بالا می‌رود. اما مسئله‌ی دیگری نیز مطرح است و آن، آسیب‌پذیری زیرساخت بحرانی است. حملات باج‌افزاری به این زیرساخت اخیرا روشن شده است.

ابزارهایی برای کاهش این گونه خطرات وجود دارند، و طیف وسیعی را –از تکنولوژی‌های مبتنی بر داده که تشخیص دستکاری‌های دیجیتالی یا ردیابی ارتشی از Botها در پس حملات هماهنگ اطلاعات جعلی بر عهدة آن‌هاست، تا ابزارهای هوش تهدیدات نظیر ساختار MITRE ATT&CK که توسط SOCها و دیگر تامین‌کنندگان امنیت به کار گرفته می‌شود – شامل می‌شود. این مورد مثال بسیار خوبی از قدرت داده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات برای بهبود امنیت همگانی است.

تغییر با زمان

مدیری که سعی دارد اسپلانک را در ساختار خود پیاده سازی کند، باید نگاهی به آنچه که در شرف وقوع است بیندازد و از خود بپرسد: «چطور چنین تکنولوژی تیم مرا دگرگون می‌کند؟ ما چطور باید تغییر کنیم تا موفق شویم؟» و نیز همه را تشویق کند که به چگونگی تغییر و تحول زندگی خود با تکنولوژی بیندیشند – و خود را برای آینده‌ی محتمل بهینه سازند.

مدیران کسب‌وکار به سواد بالاتری در مورد داده و توانایی صحبت با اعضای فنی تیم و رهبری آن‌ها نیاز دارند. مدیران IT، با افزایش تکنولوژی‌های  اکتساب‌شده و مدیریت آن‌ها نسبت به تکنولوژی‌های تولیدی خود، همچنان به مهارت‌های کسب‌وکار و ارتباط نیازمند خواهند ماند. مدیریت ابزارهای پیچیده‌ی تکنولوژی باید آموخته شود تا این ابزارها سبب سردرگمی نگردند، چرا که وساطت انسان درتکنولوژی همواره حیاتی است. همچنان مدیرانی هستند که ترجیح می‌دهند به جای آن که «مبتنی بر داده» باشند، «بر اساس حس و غریزه‌ی خود» رفتار کنند. این دوگانگی اشتباه به نظر می‌رسد؛ نادیده گرفتن استناد به داده احمقانه است، اما داده عموما تصمیمات را تنها اطلاع می‌دهد و خود معمولا قادر به تصمیم‌گیری نیست. یک الگوریتم می‌تواند در داده‌های غیرانسانی کنکاش کند و الگوها را بیابد. نرم‌افزار می‌تواند این بینش را استخراج کرده و یک ابزار بصری درخور و قابل فهم ارائه دهد. توانایی پرسیدن سوالات درست و مناسب و چگونگی رفتار پس از دریافت بینش‌ها، تنها مختص به انسان است. در واقع ترکیب غریزه و داده همچنان باعث رسیدن به بهترین تصمیمات می‌گردد.

پیش‌بینی‌های امسال اسپلانک چندین روش عالی برای ارزیابی چگونگی تغییر و تحول آینده ارائه می‌دهد و در خصوص چگونگی تغییر سازمان و تغییر خود جهت رشد و بالندگی، الهام‌بخش خواهد بود.  

اشتراک ایمیل