در عصر حاضر، تغییرات تکنولوژی با سرعتی خیرهکنندهای در حال پیشروی میباشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که هر سازمانی برای همگام بودن با این تغییرات با چالشهایی روبرو شود؛ ضمن اینکه برخی از این تکنولوژیها میتوانند فرصتهای تازهای را برای کسبوکارهای مختلف در آیندهای نزدیک فراهم نمایند. بنابراین مهم است که بدانید کدام تکنولوژی برای کسبوکار شما از اهمیت بیشتری برخودار است؟ و چگونه میتوان روی آن سرمایه گذاری نمود؟
طبق اظهارات پنجاه درصد از افراد موفق در حوزه کسبوکار، استفاده از Cloud موجب چابکی بیشتر در عملیات کسبوکار میگردد. با سرویس Cloud، قابلیت توسعهپذیری و یا کاهش منابع محاسباتی با هدف پاسخگویی به نیاز کاربران ایجاد میشود. خصوصا کسبوکارهای کوچک و متوسط علاوه بر اینکه از مزایای نرمافزارها و پلتفرمهای جدید بهرهمند میشوند، Cloud را به عنوان روشی برای کاهش یا حذف سرمایهگذاریهای اولیهی بزرگ در نظر میگیرد. با توجه به مدلهای قیمتگذاری اشتراک که برای راهکارهای Cloud معمول ارائه میشود، نرمافزار Cutting-Edge به سازمان محدود نشده و هر کسبوکاری با هر اندازهای میتواند به نوآوریهای جدید دسترسی یابد.
قابلیت سیار بودن یا تحرکپذیری
در هر دقیقه، بیش از 200 کاربر جدید به اینترنت سیار (Mobile Internet) دسترسی مییابند. در واقع، McKinsey برنامه دارد که تا سال 2025 حدود 80 درصد از اتصالات را به صورت سیار درآورد. ضمن اینکه این اتصالات از سرعت بسیار بالایی برخوردار میباشند (5 گیگا بایت تا سال2020 با سرعت 66 برابر بیشتر از 4G). بدین ترتیب روشهای جدید دسترسی کاربران به رسانههای غنی در لحظه خرید آنها، به صورت فیزیکی در فروشگاه یا به صورت آنلاین ارائه میگردد. کسبوکارها باید به توسعه استراتژیهای سیاری بپردازند که مقدمات دسترسی کاربران به اطلاعات را در زمان و مکان مورد نظر آنها فراهم نموده و یاریگر آنها باشد. با انتخاب یک استراتژی درست تحرکپذیری و سیار (Mobile) میتوان تجربیات مورد نظر کاربران را در اختیار آنها قرار داد.
شرکت APK دارای مجرب ترین تیم طراحی شبکه و نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور |
کاربران تمایل دارند تا طبق شرایط خود به اطلاعات دسترسی داشته باشند و محتوای غنی را در سراسر تجهیزات خود صرف نمایند. برندهایی که به شخصیسازی محتوا میپردازند، قادر به ایجاد ارزش بیشتر و Noise کمتری می باشند؛ بنابراین جای شگفتی نیست که سازمانهای دادهمحور، رقم جذب مشتری را 23 برابر بیشتر اعلام نمایند. بنابراین در حال حاضر بیش از پیش به مقولهای وارد میشویم که Forrester، آن را عصر مشتری مینامد، سازمانهایی که دادههای مشتریان خود را به اطلاعات عملیاتی تبدیل میکنند؛ در واقع رابطهای را ایجاد میکنند که منجر به کسب مشتری بیشتر، مشارکت و وفاداری آنها میشود.
اینترنت اشیا (Internet of Things)
طبق گزارش McKinsey، تعداد تجهیزات متصل به اینترنت از نه میلیارد به بیش از یک تریلیون در دهه آتی خواهد رسید. تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) غالبا از طریق یک اتصال سیار (Mobile Connection) موجب ایجاد اتصال تجهیزات، دستگاهها و ابزار به تمامی انواع اینترنت یا اینترانت میشود. به عنوان نمونه می توان از تولیدکنندگانی نام برد که از RFID برای ردیابی فهرست یا مانیتور نمودن تجهیزات به صورت Real-Time استفاده نمود. در نتیجه، اپلیکیشنها و تجهیزات IoT موجب افزایش کارایی تولید تا 5 درصد میشود. برای خردهفروشان، تجهیزات IoT در داخل فروشگاه همراه با برنامههای سیار میتواند اطلاعات و محتوای انتخابی را برای مشتریان ارائه نماید، در حالی که آنها با موارد ارائه شده تعامل مینمایند، بر میزان مشارکت افزوده و فروشگاههای فیزیکی و آنلاین را با هم مرتبط میسازند. همانطور که تفکر در مورد امکانات ارائه شده برای IoT بسیار هیجانانگیز است، کسبوکارهای مختلف باید درک کنند تنها در صورتی قادر به کشف پتانسیل این تکنولوژی خواهند بود که یک رویکرد سیار و دادهمحور را بگنجانند.
چهار تکنولوژی مذکور (Cloud، Mobile، Big Data و IoT) به ارائه پتانسیل زیادی برای کسبوکارها میپردازند. شتاب بخشیدن به کسبوکار خود در آینده را باید همین امروز و با مدرنسازی زیرساخت تکنولوژی پایهریزی نمود.