APK Blog - Virtualization, Services, Datacenter, Infrastructure

استراتژی مدیریت ویندوز سرور 2019

مدتی است که اخبار نوآوری‌های بسیار خوب در Windows Server 2019 افزایش یافته‌اند. شرکت مایکروسافت روی ارتقای محیط ویندوز سرور هم کار کرده است و در Windows Server Summit 2019 ، توضیحاتی دراین رابطه منتشر نمود.

مدیریت ویندوز سرور

می‌دانیم که کاربران باید هم سرورهای مجزا و هم سرورهایی در مقیاس‌های بزرگ‌تر را مدیریت نمایند. این را هم می‌دانیم که هرکس در مرحله‌ی متفاوتی از سفر Hybrid‌ خود است. درنتیجه، مایکروسافت ابزارهای مدیریت Scaleشده‌ای را فراهم نموده است که سرویس‌های On-premise را در مرکز قرار می‌دهد؛ همچنین ابزارهای مدیریت Scaleشده‌ای برای مدیریت هایبریدی در برنامه‌ی کاربردی Azure قرار گرفته است. مایکروسافت تمام نیازمندی‌های مدیریتی کاربر را پوشش می‌دهد. از جمله‌ی این نیازها می‌توان به Patching، پشتیبان‌گیری، مانیتور کردن، کنترل کردن و خودکارسازی یا صرفا از راه دور مدیریت کردن یک سرور شخصی به‌صورت On-premise یا در  Azure اشاره کردکه تصویر زیر ارتباط آن‌ها را نشان می‌دهد.

استراتژی مدیریت ویندوز سرور

در ادامه این سه تکنولوژی شرح داده خواهند شد:

شرکت APK (امن پایه ریزان کارن) دارای مجرب ترین تیم طراحی شبکه و نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

Windows Admin Center چیست؟

یکی از نوآوری‌های هیجان‌انگیز در دنیای ویندوز سرور، Windows Admin Center بوده است. Windows Admin Center که در سال 2018 راه‌اندازی شد، تکاملی در ابزارهای سرور است که در حال حاضر یک برنامه‌ی کاربردی مبتنی بر مرورگر برای مدیریت سرورها، کلاسترها، زیرساخت‌های فوق‌همگرا، و ‌PCهای ویندوز 10 است. مزیت اصلی‌ این راهکار این است که می‌توان مدیریت سرور واحدی را مبتنی بر وب تجربه نمود. Windows Admin Center هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای برای مشتری‌های ویندوز سرور ندارد و در حال حاضر بیش از 2.7 میلیون Node را مدیریت می‌کند و این حیرت‌انگیز است.

هدف این نیست که Windows Admin Center جای تکنولوژی‌هایی مثل Azure Management و System Center را که چندین سرور را به‌طور همزمان مدیریت می‌کنند، بگیرد. درواقع، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کمتر شناخته‌شده‌‌‌ی Windows Admin Center این است که شامل On-rampهای هایبریدی به Azure Management می‌باشد تا سرورهای منفرد از سرویس‌های Azure برای بک‌آپ با حافظه‌ی نامحدود آن یا Disaster Recovery با هدف به‌وجود آوردن افزونگی با دیتاسنتر خود کاربر و همچنین Patching و مواردی دیگر بهره ببرند.

System Center

مدت زیادی‌ است که System Center هسته‌ی اصلی مدیریت ویندوز سرور در مقیاس گسترده بوده است، در حالیکه Windows Admin Center امکان مدیریت دقیق یک Windows Server را فراهم می‌کند، System Center امکان مدیریت چندین ویندوز سرور را در مقیاس گسترده میسر می‌سازد. System Center مجموعه‌ی کامل ابزار لازم برای مدیریت سرورهای ویندوز در دیتاسنتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. System Center برای مشتری‌های سازمانی که به‌دنبال پیکربندی، مانیتور کردن، حفاظت اطلاعات، خودکارسازی و آماده‌سازی ماشین‌های فابریک و مجازی در فضای Windows Server On-premise هستند، ضرورت دارد.

خبر عرضه‌ی 2019 System Center در تاریخ 14 مارچ این سال اعلام شد و این نسخه شامل آماده‌سازی فضای HCI، امنیت بالاتر و پشتیبان‌گیری سریعتر با تازه‌ترین نسخه‌های ویندوز سرور است. System Center با ادغام با Azure Backup، Azure Monitor و مدیریت آپدیت، به سرویس‌های Azure، On-ramp هم اضافه کرده است. نمونه‌های اصلاح‌شده‌ی System Center در آینده قابلیت‌های مدیریتی برای فضای Cloud هایبریدی را دوچندان می‌کنند و قابلیت مدیریت در مقیاس گسترده (Management-At-Scale) را در قابلیت‌های جدید پلتفرم در  Windows Server vNextبهبود می‌بخشند.

خدمات Azure Management

درحالی‌که مشتری‌ها روزبه‌روز بار کاری هایبریدی بیشتری را اضافه می‌کنند، بار کاری در Azure هم می‌بایست مدیریت شود. تا حدی عملکردهای ابتدایی مشابه هستند، سرورها باید Patch، پشتیبان‌گیری و مانیتور شوند و کاربران به خودکارسازی نیازمندند تا این موارد میسر گردد. Azure اولین پلتفرم Cloud با سرویس‌های مدیریت Built-in و در میان تامین‌کنندگان اصلی Cloud عمومی کامل‌ترین است. اگر بار کاری‌ در Azure اجرا گردد، از نظر سهولت، استفاده از سرویس‌های Built-in Azure منطقی به‌نظر می‌رسد؛ می‌توان تنها با چند کلیک یک ماشین مجازی VM را پشتیبان‌گیری نمود. سرویس‌های Azure سرویس‌های SaaS هستند پس لازم نیست نگران Patch کردن و ارتقا آن‌ها یا نصب‌شان روی هارد بود. مایکروسافت خودش این کار را انجام می‌دهد و این قابلیت هم به حفظ زمان کمک می‌کند و موجب می‌شود کاربران همیشه به‌روز باشند. علاوه‌بر مدیریت بارِ کاری Azure، سرویس‌های مدیریت Azure از Agentهایی استفاده می‌کنند که می‌توانند در ماشین‌های مجازی On-Premise کاربر که در VMWare یا Hyper-V اجرایی می‌شوند قرار بگیرند و به این‌ترتیب وی می‌تواند یک کنسول مدیریتی در Azure داشته باشد تا هم بارِ کاری On-Premise و هم بارِ کاری Azure خود را مدیریت نماید. البته تکنولوژی‌های تازه‌ی بسیاری در Azure موجود است مثل Containerها و سرویس‌های Native Cloud که این‌ها هم می‌توانند مدیریت و کنترل شوند.

یکپارچهسازی تمام موارد

می‌دانیم که سرورهای ویندوز جزء ضروری زیرساخت IT هستند و در حرکت به‌سوی هایبرید هر مشتری در مکان منحصربه‌فردی قرار دارد. به‌همین خاطر استراتژی مدیریت مایکروسافت که در مقیاس گسترده کاربرد دارد، نیازمندی‌های کاربر را تامین می‌کند و با نیازهای وی تطبیق میابد. بسیاری از مشتری‌ها هم از System Center و هم از سرویس‌های مدیریت Azure استفاده می‌کنند و همچنین از کاربرد Windows Admin Center روی سرورهای شخصی بهره می‌برند. همه‌ی این‌ها مطابق شعار مایکروسافت برای قدرتمندسازی هر شخص و هر سازمان روی کره‌ی زمین در جهت دستاوردهای بیشتر است.

اشتراک ایمیل