تحول در بازار ارتباطات یکپارچه سازمانی با Amazon Echo Show

مشاهده: 355

به تازگی شرکت آمازون با عرضه دستگاه Amazon Echo Show به بازار، قصد دارد صنعت ویدیوکنفرانس و ارتباطات یکپارچه سازمانی را از انحصار شرکت ­هایی همچون Cisco و Avaya خارج کند.

طبق گزارش اخیر این شرکت، Echo Show به زودی با قیمت اولیه 230 دلار در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. این تکنولوژی که با دستیار صوتی Amazon Alexa کار می­کند، از صفحه نمایش 7 اینچی و دوربین 5 مگاپیکسلی برای تماس­های تصویری بهره می­ برد.

درحال­ حاضر Alexa به عنوان یک دستگاه مختص ارتباطات یکپارچه از امکان برقراری ارتباط صوتی با ایمیل و تقویم اشخاص برخوردار است، اما شرکت درنظر دارد تا با توسعه Show این قابلیت را به صورت تصویری نیز فراهم نماید.

Werner Goertz تحلیلگر شرکت Gartner پیش­بینی می ­کند که آمازون علاوه بر فعالیت در زمینه برنامه­ های فعلی Echo Show، برای توسعه این دستگاه در آینده نیز برنامه‌هایی در نظر دارد، که طی اطلاعیه­­ های بعدی اعلام خواهد شد؛ هرچند که شرکت آمازون از اظهار نظر قطعی در این­باره خودداری نموده است.

شرکت مهندسی امن پایه ریزان کارن APK دارای مجرب ترین تیم طراحی شبکه و نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

Goertz، بازار مصرف احتمالی Echo Show را در سناریوهایی همچون درمان از راه دور یا به اصطلاح Telemedicine، مراقبت در منزل، محافظت از سالمندان و همچنین خدمت­­ رسانی به مشتریان هتل­ ها دانسته و از کاربرد فعلی نسخه غیرتصویری Amazon Alexa در تمام هتل­ های Wynn Las Vegas خبر داده است که حاکی از گرایش بازار به تکنولوژی­ های ارتباطاتی می ­باشد.

Goertz که به تازگی از طریق Echo Show در یک جلسه ویدیوکنفرانس بین دفاتر سانفرانسیسکو و سیاتل شرکت داشته، این تماس را کاملا بدون تاخیر و همراه با شفافیت تصویری توصیف نموده است. وی بخشی از موفقیت این عملکرد را به در اختیار داشتن یک شبکه سازمانی قدرتمند، مرتبط می ­داند اما ارزیابی دقیقی از این تاثیر ارائه نکرده است.

Goertz تاکید می­ کند که آمازون باید تا زمان عرضه این محصول بر شناساندن ارزش Echo Show به مدیران IT تمرکز نماید تا نگرانی ­ها در خصوص حریم شخصی و امنیت دستگاه کاهش یابد. علاوه بر اینکه مشتریان باید از امکان اتصال سریع و ساده Echo Show به برنامه ­های کاربردی سازمانی برای افزایش بهره ­ورری نیز اطمینان یابند.

وی با اشاره به اینکه آمازون برای حفظ حریم شخصی سازمان­ ها تضمین­ کافی فراهم نمی­کند، بیان کرده است: “آمازون واکنش منفی اتحادیه­ های کارگران صنعتی و متخصصین حوزه IT درباره رعایت نشدن محرمانگی و حریم شخصی را جدی نگرفته و هنوز اقدامات کافی­ و دقیقی در این خصوص انجام نداده است.”

شرکت آمازون درحال­ حاضر از API­هایی برخوردار است که به اشخاص Third Party اجازه می ­دهد تا به وسیله Alexa Voice Services، چندین برنامه­ کاربردی را به Echo Show اضافه نمایند. با این حال Goertz اذعان نموده که سازمان­ ها هنگام استفاده از Echo Show در برگزاری ویدیوکنفرانس ­ها، با دشواری ­هایی روبرو خواهند بود.

Jack Gold تحلیلگر J. Gold Associates نیز به مشکلاتی که هنگام اتصال Echo Show به سرویس­ های سازمانی به وجود خواهد آمد به عنوان بزرگ­ترین مشکل پیش رو اشاره نموده است.

به گفته Gold، سازمان­ها صرف­نظر از فعالیت در محیط ­های Cloud یا On-Premise، به سیستم ­هایی نیاز دارند که امکان برقراری ارتباط با زیرساخت داخلی برنامه ­های کاربردی سازمانی را فراهم نمایند. وی از این موضوع اظهار بی ­اطلاعی کرده که شرکت آمازون API­ها و SDK­ها (کیت ­های توسعه نرم ­افزار) را به منظور افزایش کارایی کابران سازمانی فراهم نموده است یا خیر.

علی­رغم چالش ­های ذکر شده، Goertz پیش­بینی می­کند که شهرت آمازون در معرفی تکنولوژی­ های جنجالی و گستردگی آن احتمالا سایر سرویس ­دهندگان شبکه از جمله Cisco و Avaya را با دشواری­های رقابتی مواجه می­سازد. این موضوع به ویژه در حالی مطرح می ­گردد که آمازون قادر خواهد بود تا ابزارهای سازمانی را به صورت مقرون­ به ­صرفه و با هزینه­ عملیات پایین­تر عرضه نماید؛ مزیتی که شرکت ­های دیگری همچون Polycom و Cisco قادر به ارائه آن نمی ­باشند.

در واقع Goertz معتقد است اقدامات آمازون موجب نگرانی شرکت ­های بنامی خواهد شد که در زمینه ارتباطات یکپارچه فعالیت می­ کنند.