همانطور که در قسمت قبلی مقالات مربوط به Cisco Domain Ten گفته شد، جهت پیشرفت سازمان های IT نیاز به رعایت یک چهارچوب کلی می باشد که در قسمت اول این مقاله به معرفی کلی هر یک از مراحل (یا دامین ها) پرداخته شد و به جزئیات دامین یک یعنی Unified Infrastructure پرداختیم و در این قسمت به معرفی سه دامین دیگر می پردازیم.
دامین ۲: Abstraction and Virtualization
تلفیق Abstractسازی و مجازیسازی، محاسبات ابری یا Cloud Computing را ممکن میسازد. راهکارهای مجازیسازی نظیر VMware ،Citrix ،Microsoft و Red Hat توابع محاسباتی جدای از سختافزار فیزیکی، ارائه نموده که به کاربران اجازه میدهند بهراحتی منابع را به اشتراک بگذارند. مجازیسازی، IT را قادر به ارائه خدماتی میسازد که بدون هیچ مشکلی در زیرساخت استانداردشده، مقیاسبندی میشود. مجازیسازی سرور به برنامهها اجازه میدهد در پارتیشنهای جداگانه و ایزوله، یا ماشینهای مجازی، در سروری منحصربهفرد اجرا گردند. همچنین بار کاری (Workload) میتواند در مواقع ضروری جابهجا شده و مزایای قابل توجهی را بوجود آورد.
- مجازیسازی را در منابع محاسباتی، ذخیرهسازی و شبکه گسترش دهید. محیطهای مجازیسازیشدهای طراحی کنید که از تامین مجازی و Bare-metal پشتیبانی کند.
در حال حاضر، تعدادی از بارهای کاری هنوز به دلایلی در محیطهای مجازی قابل اجرا نیستند. زیرساخت باید متفکرانه طراحی گردد تا اجازهی تهیه Bare-metal را داده و همزمان مزایای بیشتری در مجازیسازی ایجاد نماید.
مجازیسازی در اصل شیوهی تفکر مدیران IT دربارهی منابع محاسباتی را تغییر میدهد. آنها دیگر لازم نیست سرورها را یک به یک مدیریت نمایند؛ بلکه میتوانند روی خدماتی تمرکز کنند که فناوری میتواند ارائه نماید. مجازیسازی سرور، مجازیسازی شبکه و ذخیرهسازی را به جلو هدایت میکند و این موضوع به Abstractسازی نیز اشاره دارد. مجازیسازی ذخیرهساز یا به عبارتی Storage virtualization با یکپارچهسازی ذخیرهسازهای فیزیکی، تجهیزات ذخیرهسازیِ چند شبکه را طوری تجمیع میکند که بهشکل یک ذخیرهساز به نظر میرسند. مجازیسازی شبکه یا Network virtualization، منابع موجود شبکه را تلفیق نموده و با تمام سرورها و خدمات بهعنوان یک مجموعه منابع رفتار میکند که میتواند بدون درنگ و برای رفع نیاز کاربر مجدداً بهکار گرفته شود.
Abstraction پیچیدگی را از چشم کاربر مخفی کرده و یک مفهوم ساده و سطح بالا از سختافزار، شبکه، زیرساخت و منابعی ذخیرهسازیِ دیتاسنتر بهصورت یکپارچه نشان میدهد. در واقع Abstraction، با مخفی نمودن جزئیات غیرضروری منابع، مدیران IT را قادر به تمرکز روی برنامهها و خدماتی مینماید، که میخواهد از آنها بهره بگیرند.
یک پلتفرم یکسانسازیشده، که از طریق پیکربندی خودکار امکان بهرهوری سریع را فراهم مینماید، معماری را ساده کرده و هزینهها را کاهش میدهد. مجازیسازی را باید وارد شبکه نمود و اجازهی مدیریت ماشینهای مجازی و سرورهای فیزیکی را به مدیران شبکه داد تا مقیاسپذیری بالا در کنار امنیت، Visibility و کنترل بدون عقبنشینی ممکن شود.
با اضافه نمودن هوش مجازیسازی (Virtualization Intelligence) به دیتاسنتر، از خدمات بسیار ایمن و سرویسهای Multitenant بهرهمند میشوید.
اصولاً پیشنهاد میگردد یک نقشهراه فازبندیشده مجازیسازی داشته باشید که به لحاظ مالی منطقی باشد و به دغدغههای IT پاسخ دهد. سازمانها میتوانند، اتخاذ راهکار مجازیسازی را سرعت بخشیده و پایهی کار را طوری طرحریزی کنند که بتوانند در عین ایمنی، تغییرات خط مشی و نگرانیهای تطابق طرح را در سراسر اجزای سرور، شبکه، صدا، ویدئو و ذخیرهسازی مدیریت نمایند.
مجازیسازی یکی از مهمترین تفاوتهای Data Center سنتی و دیتاسنتر ابری یا Cloud Data Center میباشد که عملکرد، نسبت ترکیب، و مقیاسپذیری بهتری ارائه میدهد و در عین حال هزینهی کلی مالکیت را کاهش میدهد. ضمناً زمینه را برای زیرساختی خدماتگرا (Service-Oriented) آماده مینماید و برای دیتاسنتر گام مهمی در حرکت به سوی اتوماسیون و Orchestration می باشد.
دامین ۳: Automation and Orchestration
اتوماسیون و Orchestration در نرمافزار مدیریت اتوماسیون جا دارند. این نرمافزار سازمانهای IT را قادر میسازد آنچه را داخل دامین مجازیسازی سوار بر زیرساخت استاندارد رخ میدهد اتوماسیون و Orchestration نماید.
اتوماسیون و Orchestration فرایندهای تکراری دیتاسنتر مانند بکارگیری و گسترش برنامه و سرور سیستم عامل را ساده نموده و تا حد زیادی زمان آمادهسازی سرویسهای جدید را کاهش میدهد.
یک فرایند کامل شامل IT و عملیات تجاری را اتوماسیون نمایید. درک و وارد نمودن تمام وابستگیهای متقابل، موجب افزایش موفقیت اتوماسیون میگردد.
برای مثال، سازمانی را در نظر بگیرید که در حال اتوماسیون تهیه منابع جدید سرور است. اگر تیم IT، فقط قسمت IT این کار را اتوماسیون کنند، ممکن است به اجبار روند این فرآیند را با تایید دستی برای تعیین IP آدرسها و یا تایید دستی جهت تخصیص منابع ، کند کنند.
اتوماسیون که امور دستی را با فایلهای اجرایی نرمافزاری و اسکریپت جایگزین میکند؛ سالهاست که کاربرد وسیعی بین حرفهایهای IT پیدا کرده است. یک سازمان وقت و منابع صرف ایجاد سرور، پیکربندی آرایش ذخیرهسازها، تغییرات شبکه و اجرای کارهای تکراری و گرانقیمت بیشمار دیگر میکند. اتوماسیون نیاز به انجام دستی برخی کارها را رفع نموده و آنها به شکل دقیقتری تکمیل مینماید.
Orchestration بسیاری از این وظایف اتوماسیونشده را برای تدارک سرویس جدید بههم پیوند میزند. با استفاده از یک سری ابزار و قالبهای Workflow که چند وظیفهی متفاوت را تجمیع میکنند و همچنین اقدامات مدیریتی از طریق ارائهی جریان کاریِ نرمافزارمحور با استفاده از واسطهای کاربری استاندارد فراهم می سازد.
اتوماسیون وorchestration در کنار هم، سازمانها را قادر به درک مزایای کارآمد و کاملی میسازد که مدلهای جدید IT را نوید میدهند. این دامین سنگبنای دو حوزه را میگذارد: self-service customer interface و workload automation.
دامین ۴: واسط کاربری مشتری یا Customer Interface
Interface مشتری، تجربهی کاربر را تعریف کرده و منطقهای است که در آن کار، زندگی و بازی میکنیم. کاربران میتوانند هر چه لازم دارند از یک منو استاندارد و با استفاده از یک واسط کاربری مستقیم پورتالی (مثل amazon.com) سفارش دهند. واسط کاربری مشتری دو عنصر اصلی دارد: ابزار نرمافزاری (Software Tool) که توابع را میدهد و مدل مدیریت (Governance Model) که آن ابزار را فعال میکند. مدیریت میتواند هر سرویس را از درخواست اولیه تا انتهای تحویل، کنترل و ردیابی کند. IT میتواند آمادهسازی سلفسرویس برنامه و درخواستهای زیرساختی را ظرف چند دقیقه (بهجای چند هفته) فعال نماید.
- گسترهی واسط کاربری را با توجه به نیازهای حال و آینده مشخص کنید. آیا فقط برای وظایف زیرساخت IT استفاده خواهد شد؟ آیا برنامههای جدیدی ارائه خواهد نمود؟ یا دسترسی به سایر امکانات کاری مثل کمپینهای بازاریابی را ممکن میسازد؟
همچنین تعیین اینکه چه کسی به واسط کاربری مشتری دسترسی داشته باشد، چه محدودیتهای روی چیزی که هر کاربر میبیند اعمال شود و اینکه واسط کاربری مشتری چقدر پیشرفته باشد نیز مهم است.
در نظر گرفتن منطقی کاربری واسط مشتری نیز مهم است. واسط کاربری مشتری همگام با دامینهای ۵ و ۶ (که در قسمت های بعد به تفصیل راجع به آنها خواهیم پرداخت) و بوسیلهی اتوماسیون و اجرای سیاستهای IT از فرایندهای سفارش و تحویل مداوم پشتیبانی میکند. با ایجاد یک واسط مشتری که با سیستمهای محاسباتی پیچیده در تعامل باشد، ادمینها میتوانند از طریق یک مدل سلفسرویس به کاربران اجازهی سفارش خدماتی را که نیاز دارند بدهند.
یک واسط کاربری مشتریان قدرتمند میتواند به سازمانهای IT در امور زیر کمک کند:
- تشویق به اتخاذ گزینههای استانداردشده با منویی در یک کاتالوگ آنلاین
- بکارگیری یک Internal Cloud اختصاصی و مدیریت مصرف Public Cloud با واسط کاربری سلفسرویس
- مدیریت چرخهی حیات خدمات و مانیتورینگ مصرف برای ردگیری پرداخت به میزان استفاده
- بهبود Visibility تقاضا برای برنامهریزی دقیقتر میزان ظرفیت
در قسمتهای بعد، به بررسی دامینهای دیگر سیسکو خواهیم پرداخت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Cisco Domain Ten: مسیر سریع در IT – قسمت اول
Cisco Domain Ten: مسیر سریع در IT – قسمت دوم