همانطور که مستحضر هستید در قسمت اول مقاله Cisco Domain Ten به تشریح Unified Infrastructure و در قسمت دوم نیز به بررسی سه دامین Abstraction and Virtualization ،Automation and Orchestration و Customer Interface پرداخته شد و در قسمت سوم از سری مقالات Cisco Domain Ten به بررسی سه مورد دیگر خواهیم پراخت که در بین آنها به DaaS و PaaS نیز اشاراتی خواهد شد.
دامین ۵: کاتالوگ خدمات (Service Catalog)
کاتالوگ خدمات ارتباط تنگاتنگی با دامین Customer Interface یا به عبارتی رابط کاربری مشتری دارد. کاربران نهایی از طریق رابط کاربری مشتری به یک منو خدمات قابل سفارش دسترسی پیدا میکنند. مبنای این منو، کاتالوگ خدمات میباشد. Service Catalog یک ابزار نرمافزاری است که IT از آن برای تعریف و مدیریت فهرست خدمات IT قابل سفارش استفاده مینماید.
ابتدا، مقیاس Service Catalog را مشخص نمایید. ایجاد کاتالوگ سرویسهایی که نیازهای کاربرانتان را از نقطه نظرات زیر مرتفع میکند، حائز اهمیت میباشد:
- چه کسی میتواند به رابط کاربری مشتری دسترسی داشته باشد.
- چه چیزهایی باید در کاتالوگ سرویس قرار گیرد.
- چه تعداد خدماتی باید در کاتالوگ سرویسها ارائه شده باشد.
- چطور باید به تضمین مدیریتپذیری محتوا کمک نمود.
کاتالوگ سرویسها و قابلیتهای چرخهی حیاتی خدمات، اغلب با هم تجمیع میشوند و در رابط کاربری مشتری در دسترس قرار میگیرند تا موافقتنامهی سطح خدمات یا (service-level agreement (SLA، سیاستها و رویههای مدیریتی و همچنین تضمین سرویسها برای خدمات قابل درخواست را مهیا نماید. در کاتالوگ سرویس، پیشنهادات به همراه سطح اعتماد و مکان خاص توسعه، تعریف میگردد.
شاید برخی سازمانها خواستار انتخاب محدود خدمات باشند و سایرین گزینههای بیشتری بخواهند. در هر صورت، هرچه کاتالوگ خدمات استانداردتر باشد، کارآیی عملیاتی بیشتر شده و میزان هزینه بر واحد کاهش مییابد. علاوه بر آن استانداردسازی رابط کاربری مشتری، شرایط را برای سفارش فرایندهای مداوم سفارش و تحویل از طریق اتوماسیون و اجرای سیاست IT مهیا میسازد.
پشت این کاتالوگ، نرمافزاری است که تمام منطق لازم برای مدیریت کاتالوگ را در خود دارد. این موضوع به IT امکان تعریف و نگهداری کاتالوگها (مانند بهروزرسانیها و اضافه کردن خدمات) را داده، خدمات را به نقشهای مشخص کاربری ارجاع میدهد تا کاربران رابط کاربری مشتری فقط خدماتی را که مجاز به استفادهاز آنها هستند، ببینند و خدمات، به وظایف خودکار با سرویس ویژه متصل گردند.
دامین ۶: آمار مالی (Financials)
آمار مالی به سازمانها اجازهی ایجاد و ردیابی صدور صورتحساب بر اساس میزان استفاده را میدهد. اصولاً این قابلیت ردیابی و صدور صورتحساب را با عناوین Chargeback، Showback یا ردیابی میزان استفاده میشناسند. این قابلیت اساساً به کاربران این اجازه را میدهد که فقط مبلغ خدماتی را پرداخت نمایند که از آنها استفاده میکنند. با Chargeback، IT میتواند ارزش خدمات مصرفی را برای سازمان توجیه و تاثیر مصرف بر هزینهها را درک کند. برای نمونه، برق را در نظر بگیرید: مصرفکنندگان تنها پول برق مصرفی را پرداخت میکنند. Cloud هم به همین ترتیب کار میکند. سیستمی از کنترلهای مالی ارائه مینماید که حسابرسان آنرا به دلیل آنکه به سازمانها اجازه میدهد بهراحتی تاثیرات مصرف بر تصمیمات کسبوکار را دیده و درک نمایند، میپسندند.
محاسبات ابری یا Cloud Computing، صدور صورتحساب برمبنای Utility را ممکن میسازد. علاوه بر آن میتوان به مدلهای قیمتگذاری IT، ساختاری اختصاص داد که هزینهها را پوشش داده یا خدمات IT را به مراکز سودبخش تبدیل نماید. متخصصان IT میتوانند تشخیص دهند کدام رویکرد برای سازمانشان درست میباشد.
- “زیرساخت بهعنوان خدمات” یا (Infrastructure-as-a-Service (IaaS: دامین ۱ تا ۶ زمینه را برای private cloudی که IaaS ارائه کند، آماده میسازند. زیرساخت به کاربر نهایی بهعنوان خدمتی طبق سفارش آن کاربر، از طریق پورتال و کاتالوگ خدمات ارائه میشود.
ارائهی IaaS شامل خصوصیات اساسی Cloud Computing بنابه تعریف ISACA میباشد:
سازمانها باید چگونگی قرارگیری off-premise Could را در استراتژی ابری خود لحاظ نمایند. Public Cloud یا Virtual Private Clouds در Iaas می توانند همزمان با استراتژی Private Cloud وجود داشته باشند؛ در این استراتژی Workload را میتوان بر اساس ضروریات کاری یا فنی و با در نظر گرفتن فاکتورهای مبادلات انعطافپذیری، هزینه (سرمایه در برابر عملیات)، امنیت، خودترمیمی (Resilience)، و سازگاری با ابزارها و زیرساختهای موجود جاگذاری نمود. یک برنامه معماری فناوری مناسب باید حاوی یک Roadmap یا نقشهی راه برای جاگذاری درست Workloadهای فعلی و آتی باشد.
دامین ۷: Platform
پلتفرم، محیطی در اختیار برنامهسازان قرار میدهد. اما چیزی که دامین پلتفرم را از باقی دامینها جدا مینماید، این است که پلتفرم عناصر نرمافزاری موجود تجاری را روی زیرساخت سوار میکند. نرمافزار شامل سیستم عامل، میانافزار و برنامههای پایگاه داده است.
- تعداد imageهای سیستم عامل تحت پشتیبانی را کاهش دهید تا مدیریت و بکارگیری Cloud Platform تسهیل گردد.
بسیاری از سازمانها به ازاء هر سرور یک Image OS منحصربفرد دارند. با این وجود، دپارتمانهای IT در حین پیشروی به سمت اتوماسیون، دریافتهاند که استفاده از تعداد کمتر OS Imageهای استانداردشده که جهت استانداردسازی اتوماسیون قابل اعمال بر روی چند سرور باشند رویکرد بهتری دارد. به عنوان مثال، یک راهکار سنتی استفاده از یک System Administrator برای هر ۲۵ سرور است. بهترین روش این است که یک Administrator برای هر ۱۰۰ سرور داشته باشید. با استانداردسازی، سازمانها میتوانند به سمت یک Administrator به ازاء هر ۲۵۰۰ سرور، پیشروی نمایند؛ که بهشدت تعداد کارکنان تخصیصیافته برای مدیریت سیستم را کاهش داده و به آنها اجازه میدهد روی فعالیتهای دیگری تمرکز کنند.
پلتفرم شامل تدارک این عناصر نرمافزاری از طریق رابط کاربری مشتری و ایجاد “پلتفرم به عنوان خدمات” یا (Platform-as-a-Service (PaaS میباشد. برای نمونه، با PaaS، کاربران میتوانند قابلیتهای “پایگاه داده بهعنوان خدمات” یا به عبارتی Database-as-a-Service را با فعال نمودن (DataBase Administrator (DBA ارائه دهند تا با وارد شدن به رابط کاربری، یک پایگاه داده را آماده نمایند.
برای تاثیرگذار بودن پلتفرم، کاربران باید بتوانند تعداد نسخههای سیستم عامل، میانافزار، و پایگاه داده تحت پوشش خود را توجیه کنند. هر تغییر در اجزاء پلتفرم به پیچیدگی کل سیستم میافزاید بنابراین دربارهی لایهی پلتفرم باید محتاطانه تصمیم گیری شود.
سازمانها باید چگونگی گنجاندن off-premise Could در استراتژی ابری خود را نیز در نظر بگیرند. PaaS گزینهای است برای ایجاد و بکارگیری برنامهها روی یک پلتفرم off-premise که یک سلسله ابزار توسعه و ملزومات زمان اجرای برنامه را که «بنابه درخواست» موجود خواهند بود ارائه میدهد. PaaS میتواند در کنار سایر رویکردهای Cloud بکار گرفته شود. برای مثال، سازمان میتواند برنامههای موجودش را به یک Private Cloud یا Public Iaas Cloud منتقل کرده و برای برخی برنامههای جدید از آنها استفاده نماید.
در قسمتهای بعد، به بررسی SaaS و دامینهای دیگر سیسکو خواهیم پرداخت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Cisco Domain Ten: مسیر سریع در IT – قسمت اول
Cisco Domain Ten: مسیر سریع در IT – قسمت دوم