سرویس Espresso میتواند ترافیک اینترنت را به صورت هوشمند و Realtime هدایت نماید.
گوگل در تلاش است تا با ایجاد یک شبکهی مبتنی بر نرمافزار در مقیاس وسیع، عملکرد برنامههای کاربردی تحت اینترنت خود را سرعت بخشد. در همین راستا این شرکت اخیرا اقدام به معرفی سرویس جدید خود با نام Espresso نموده است. این سیستم عملکرد مطلوب شبکه را در اختیار کاربران برنامههای کاربردی گوگل قرار میدهد.
Espresso با پیادهسازی قابلیتهای Software-Defined Network یا شبکه نرم افزار محور، در لبهی شبکه عمل میکند که گوگل در آن به شبکههای Peer سایر سرویسدهندگان اینترنت دسترسی مییابد. این سرویس جهت انتخاب بهترین مسیر هدایت ترافیک اینترنت، به جای تکیه بر Routerهای انفرادی از سرورهای فعال در دیتاسنترهای گوگل که در Edge شبکه قرار دارند استفاده میکند.
Espresso تمام دادههای مرتبط با عملکرد شبکه را از سراسر نقاط Peering خود جمعآوری نموده و از آن به منظور هدایت Dynamic ترافیک به سمت کاربران استفاده میکند. در نتیجهی این امر شرکت گوگل میتواند با کنارگذاشتن روش ارسال اطلاعات کاربران از یک نقطهی Static و مبتنی بر آدرس IP یا DNS، بهبود قابل توجهی را در عملکرد ارائه دهد.
امین وحدت، مدیر فنی گوگل در حوزهی شبکه اظهار داشت: ما در حقیقت پروتکل Routing را از قالب انفرادی خارج کردهایم؛ بنابراین دیگر تمامی عملکردها در Routerهای High-End مستقر نمیشود بلکه میتوانیم از تعداد بیشتری از تجهیزات و عناصر شبکه بهرهمند شده و تمامی فرآیندهای عملکردی را از Router Boxها به بانکهای سرور منتقل نماییم.
Espresso چهارمین پروژهی مهم و علنیشدهی گوگل در زمینهی Software-Defined Network میباشد که در راستای توسعهی مواردی همچون پروژهی اتصال دیتاسنتر Jupiter، Stack مجازیسازی کارکرد شبکهی Andromeda و شبکهی Software-Defined WAN با پیادهسازی جهانی تحت عنوان B4 راهاندازی شدهاست.
این سیستم به مدت بیش از دو سال در شرکت گوگل در حال فعالیت بوده است که درحالحاضر حدود 20 درصد از ترافیک شبکه در شرکت را مدیریت میکند و 80 درصد مابقی نیز توسط زیرساخت قدیمی انجام میگیرد اما تمامی ترافیکهای جدید از Espresso استفاده میکنند. وحدت زمان دقیق استفاده از Espresso برای تمامی ترافیکهای شرکت را ارائه نکرده است اما به این نکته اشاره نمود که این انتقال با سرعت زیادی در جریان است.
گوگل دربارهی مزایای عملکردی Espresso نه تنها برای مشتریان مصرفکنندهی خود بلکه برای سایر سرویسدهندگان Cloud نیز تبلیغات فراوانی کرده است. به گفتهی وحدت شرکتهایی که در زمینهی انتقال اطلاعات بین دیتاسنترهای On-Premise و Google Cloud Platform فعالیت میکنند، شاهد بهبود عملکرد با استفاده از Espresso خواهند بود.
وی در پایان صحبتهای خود افزود: مشتریان با ارائهی اطلاعات بر روی اینترنت عمومی از طریق سیستم Cloud شرکت، از سرمایهگذاریهای گوگل در حوزهی شبکه بهرهمند میگردند. گوگل حدود یک چهارم ترافیک جهانی اینترنت مدیریت میکند و همواره این موضوع را به عنوان عامل محبوبیت خود نزد مشتریان در مقایسه با شرکتهایی همچون Amazon Web Services و Microsoft Azure بیان میکند.