مایکروسافت با ارائهی یک سرویس جدید برای کارکنان غیردفتری یا به عبارتی Desk less، کاربردهای Office 365 را افزایش میدهد.
مایکروسافت سرویس جدیدی از Office 365 را ارائه نموده است که از نیازهای آن دسته از کارکنان که در تمامی ساعات روز امکان استفاده از کامپیوتر را ندارند، پشتیبانی میکند. این سرویس که StaffHub نام دارد، در راستای افزایش بهرهوری در سازمانها عرضه میشود و امکان زمانبندی کاری برای کارکنان سیار از جمله کارمندان بخش فروش و خدمات را برای مدیران فراهم میکند.
این سرویس به گونهای طراحی شده است که از طریق یک واسط کاربری ساده، به مدیران در توزیع منابع سازمانی و ایجاد زمانبندی کاری برای کارکنان یاری میرساند. به علاوه کارکنان نیز میتوانند با استفاده از آن امکان علاوه بر جابجایی شیفتهای کاری ، قابلیت چت را داشته باشند.
هدف شرکت مایکروسافت از ارائهی این سرویس جدید، گسترش کاربردی سرویس Office 365 میباشد، زیرا علیرغم اینکه این سرویس با قابلیت افزایش بهرهوری و اجرا برروی Cloud از طرفداران زیادی در بین کارمندان دفتری برخوردار است اما از گذشته کاربرد زیادی برای کارکنان غیردفتری نداشته است.
کارکنان و مدیران باید به صورت مجزا جهت استفاده از این سرویس حق اشتراک دریافت نمایند. سازمانها نیز میتوانند با پرداخت ماهانه 4 دلار برای هر فرد، سرویس Microsoft Office 365 K1 را برای کارکنان غیردفتری خود تهیه نمایند که البته از امکان دسترسی به Office برروی برنامههای کاربردی دسکتاپ برخوردار نمیباشد. لازم به ذکر است که میتوان از طریق پروژههای E1، E3 و E5 به StaffHub دسترسی یافت.
شرکت مایکروسافت با ارائهی سرویس StaffHub در حقیقت به رقابت با شرکتهایی از جمله Zinc برخاسته است که تمرکز خود را بر نیاز کارمندان غیردفتری مانند کارمندان فروش و خدمات قرار دادهاند و از کنارهگیری طولانی مدت مایکروسافت از فعالیت در این حوزه بهره میبرند.
عرضهی StaffHub از طریق یک پورتال تحت وب و همینطور از طریق برنامههای کاربردی Android و iOS صورت خواهد گرفت. Bryan Goode مدیر ارشد توسعهی Office 365 عنوان نموده است که مایکروسافت با توجه به بازخورد مشتریان، تصمیم به ارائهی این سرویس بر روی پلتفرمهای ذکر شده گرفته است، اما در آینده احتمال عرضهی آن در پلتفرمهای دیگر نیز وجود دارد.
مدیران میتوانند با استفاده از StaffHub فعالیت کارمندان را زمانبندی نمایند. به این صورت که با بهرهگیری از یک واسط گرافیکی و بر روی یک تقویم با کدهای رنگی شیفتهای کاری را معین و افراد خاصی را برای انجام آنها اختصاص دهند. سپس این زمانبندیها را میتوان از طریق برنامههای Applicationهای خاص این سرویس برای موبایل و تجهیزات سیار در اختیار کارکنان قرار داد.
در صورت لزوم امکان جابجایی شیفت کاری نیز در بین کارکنان امکانپذیر میباشد، به این ترتیب که تقاضا در ابتدا به همکار مورد نظر و آنگاه جهت تایید به مدیر مربوطه ارسال میگردد.
به علاوه مدیران سازمانها میتوانند با استفاده از این سرویس به توزیع فایل در بین کارکنان خود پرداخته و یا به منظور تبادل منابع، به اشتراکگذاری لینک با سایر شرکتهای همکار اقدام نمایند. به همین دلیل میتوان StaffHub را به عنوان تنها مرجع مرکزی برای دسترسی کارکنان به منابع درنظر گرفت.
از دیگر کارکردهای این نرمافزار امکان چت در آن است، بنابراین کارکنان میتوانند از همان برنامهای که برای دسترسی به منابع سازمانی و بررسی زمانبندیها استفاده میکنند، با همکاران خود نیز صحبت کرده و با کارمند ارشد ارتباط برقرار نمایند. هرچند نرمافزارهای چت مانند Teams و Skype for Business برای Office 365 با قابلیت پیادهسازی بر روی StaffHub موجود میباشند، اما تصمیم مایکروسافت بر آن بوده است تا از یک واسط ساده برای چت در این نرمافزار استفاده نماید که فعلا قابلیت تعاملپذیری ندارد. البته ممکن است در آینده تغییراتی در این برنامه ایجاد شود اما درحالحاضر تمایل شرکت به حفظ سادگی این برنامه است.
StaffHub بر روی گروههای تعریف شده در Office 365 ساخته میشود و این به معنای آن است که مدیریت فایلهای سیستم تنها به عنوان یک Front End برای سایت SharePoint میباشد. آن دسته از مدیران شبکه که با مدیریت SharePoint آشنایی دارند، میتوانند به شیوهای مشابه با StaffHub نیز کار کنند، هرچند که امکان تعامل با آن از طریق یک کنسول سادهتر نیز مهیا میباشد.
بر اساس صحبتهای Goode میتوان برداشت نمود که مایکروسافت با ارائهی این سرویس جدید، گام نخست را در جهت کاربردیتر ساختن Office 365 برای کارکنان غیردفتری برداشته است و این نوید را میدهد که علاوهبر افزایش امکانات برای این دسته از کارکنان، تقویت کسبوکارهای کوچک نیز در اهداف و برنامههای بعدی این شرکت قرار دارند.