دریافت مقالات

سرویس دهنده ها

مدیریت رویداد‌ها با استفاده از Zenoss Service Dynamics

113 مشاهده ۲ اسفند, ۱۳۹۵ 5

ZENOSS SERVICE DYNAMICS - مدیریت رویدادها

مدیریت رویداد به صورت یکپارچه و Real-Time با توجه به شرایط و ساختار سرویس

چالش‌های کسب‌و‌کار

با توجه به روند رو به رشد اندازه و پیچیدگی‌های فنی محیط‌های‌ IT در سازمان‌ها و نهادهای مدرن، رویدادهای (Event) بسیار بیشتری نسبت به گذشته تولید می‌شود؛ ضمن اینکه با افزایش حجم رویدادها، فرآیند شناسایی و رفع مشکلات آن‌ها پیش از اثرگذاشتن بر کاربران به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

شرکت امن پایه ریزان کارن APK نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور تماس با کارشناسان 021-88539044-5

سازمان‌‌های IT برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در سرویس‌دهی به روشی نیاز دارند که رویدادهای مهم را از رویدادهایی با تاثیر جزئی تشخیص دهند. رویدادها باید شامل اطلاعاتی نظیر روابط (Relationship) و وابستگی‌های (Dependency) بین منابع باشند تا دقیقا مشخص شود کدام رویداد به عنوان تهدید جدی برای فرآیند ارائه سرویس به شمار رفته و کدام رویداد را می‌توان نادیده گرفت.

همچنین سازمان‌ها به یک دید جامع و Real-Time نسبت به تمامی رویدادهای سیستم، فرآیندهای اعلام خطا و تغییر وضعیت در سراسر زیرساخت‌های فیزیکی، مجازی، همگرا و Cloud نیاز دارند تا در شناسایی و حل مشکلات سرویس‌ها موفق‌تر عمل نمایند. انجام این فرآیند به معنای کنار‌گذاشتن Siloهای مانیتورینگ می‌باشد که در آن رویدادها در سرور، شبکه، یا محدوده مشخصی از Storage تفکیک شده و بدین ترتیب دیدگاه‌های مربوط به درک ارتباط میان وقوع رویداد با اختلال در سرویس را محدود می‌نماید.

مدیریت رویداد با Zenoss Service Dynamics

Service Dynamics Zenoss، یک دیدگاه واحد و یکپارچه نسبت به رویدادها در تمامی منابع فیزیکی، مجازی، همگرا و Cloud ایجاد می‌کند. این پلتفرم آنالیز‌های مربوط به تاثیر سرویس را با مدیریت رویداد تلفیق نموده و به این ترتیب شرایط مربوط به محل وقوع رویداد و تاثیر فوری آن بر ارائه سرویس را فراهم می‌نماید.

Zenoss Service Dynamics به ارائه یک مدل سرویسِ Real-Time در روابط و وابستگی‌های منابع برای تجهیزاتِ پشتیبانی شده می‌پردازد؛ همچنین این تکنولوژی می‌تواند با آنالیز هزاران رویداد به شناسایی رویدادهایی که به احتمال زیاد باعث بروز قطعی یا خرابی سرویس می‌گردند، بپردازد. فرآیندهایی مانند تجمیع رویداد، Deduplication و Masking، به صورت خودکار در تجهیزاتِ تشکیل دهنده‌ی مدل سرویس رخ می‌دهد و در نتیجه خلاصه‌ای از فهرست رویدادهای قابل بررسی در سرویس ارائه می‌گردد. در عین حال، قابلیت‌های برآورد اطمینان برای رویدادهای سرویس به کارگرفته شده و روند آنالیز عوامل ریشه‌ای را تسریع می‌نماید.

ZENOSS SERVICE DYNAMICS - مدیریت رویدادها

طراحی مناسب برای محیط‌های سازمانی

Zenoss Service Dynamics این قابلیت را داراست که مدیریت رویداد را حتی در سازمان‌های بسیار بزرگ و پراکنده نیز تسهیل ‌نماید. در صورت استفاده از این پلتفرم، سازمان‌ها و سرویس‌دهندگان به یک موتور مدیریت رویداد دسترسی می‌یابند که امکان پردازش بیش از 100 میلیون رویداد در روز را فراهم نموده و علاوه بر قابلیت مدیریت چرخه‌‌ی عمرِ رویداد‌‌ها به شکلی ساده، از یک معماری کاملا مقیاس‌پذیر بهره می‌گیرد.

معماری مقیاس‌پذیر

Zenoss Service Dynamics در تعداد زیادی از سازمان‌های بسیار بزرگ در سراسر دنیا پیاده‌سازی شده است؛ این تکنولوژی علاوه بر طراحی کاملا منعطف و مقیاس‌پذیر، دارای قابلیت پیاده‌سازی در موقعیت‌های مکانی مختلف و دامین‌های مدیریتی متعدد می‌باشد. معماری این پلتفرم در همه‌‌ی سطوح از جمله جمع‌آوری داده، مدیریتِ مرکزی، سرور اصلی، و واسط کاربری قابل گسترش بوده و انطباق آن با شرایط ویژه کاربران برای پیاده‌سازی تضمین می‌گردد.

Zenoss به ارائه قابلیت مدیریت عملیات سراسری برای سازمان‌های بزرگ با پراکندگی شعب پرداخته و بدین ترتیب تیم‌های عملیاتی IT را قادر به مدیریت رویداد در ده یا تعداد بیشتری از Zenoss Service Dynamicها از طریق یک واسط کاربریِ واحد می‌نماید. این تکنولوژی با ارائه قابلیت مدیریت عملیات به صورت سراسری، می‌تواند امکان جمع‌آوری گزارشات از سرورهای اصلی زنوس را برای تیم‌های عملیاتی IT فراهم نموده و به این ترتیب دیدگاهی سطح بالا نسبت به زیرساخت IT را ارائه نماید. همچنین مدیران می‌توانند به بررسی دقیق داده‌ها در یک Zenoss Service Dynamics واحد پرداخته و به قسمت‌های مدیریت منابع و قابلیت‌های تاثیر سرویس دسترسی کامل یابند.

مدیریت رویدادها

با استفاده از Zenoss Service Dynamics می‌توان Eventها را در تمام طول چرخه عمر آن‌ها مدیریت نمود. Zenoss به صورت پیش‌فرض صرفا رویدادهای بسیار مهم را نمایش می‌دهد؛ اما تمامی آنها از جمله رویدادهای بسته شده (Closed Event) را نیز در پایگاه داده خود ذخیره می‌نماید تا برای بازنگری مجدد در دسترس باشند. بر اساس تنظیمات پیش‌فرض رویدادها به مدت 90 روز و یا مدتی که به صورت اختصاصی توسط کاربران تعیین شده، ذخیره می‌گردند و به سادگی نیز قابل جستجو می‌باشند؛ همچنین در صورت لزوم می توان رویدادهای ذخیره شده در پایگاه داده را به دیگر سیستم‌های IT در محیط ارسال نمود. Zenoss به منظور جلوگیری از مسدود شدنِ واسط کاربری به دلیل وجود صدها و یا شاید هزاران رویداد، اقدام به De-Duplicate نمودن یا حذف رویدادهای تکراری با استفاده از Fingerprint‌ها و دسته‌بندی رویدادها پرداخته است.

 ZENOSS SERVICE DYNAMICS - مدیریت رویدادها

قابلیت های Zenoss Service Dynamics

قابلیت جمع‌آوری رویداد به صورت یکپارچه و Agentless

این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا رویدادها ، خطاها، Errorها و هشدارها را از هر سیستم و منبع موجود، در زیرساخت IT و در یک واسط کاربری واحد ادغام نموده و مدیریت به صورت Swivel-Chair را حذف می‌نماید.

قابلیت غنی‌سازی رویداد (Event Enrichment)

 مدل منبع Real-Time به ارائه اطلاعات زمینه‌ای درباره‌ی تغییر روابط و وابستگی‌های بین تجهیزات و اجزای سیستم پرداخته و از این طریق به تصمیم‌گیری سریع‌تر در مورد نحوه‌ی حل مشکلات سرویس‌ها کمک می‌نماید.

قابلیت Event Correlation

همبستگی خودکار بین رویداد‌های متعدد بر اساس زمان و روابط توپولوژی مانع از وقوع یکباره‌ی رویدادها (Event Storms) از کنسول‌های مدیریتی آسیب دیده می‌شود.

قابلیت دسته‌بندی و اولویت‌بندی رویداد‌ها

محاسبات الگوریتمی تعیین می‌کند که کدام یک از رویدادها احتمالا دلیل اصلی بروز یک مشکل می‌باشند، بنابراین به مدیران در اولویت‌بندی پاسخ‌های واکنشی یاری می‌رساند.

قابلیت اعلام خودکار Notification و Trigger‌

ارسال Notificationها و Trigger‌ها برای تیم مربوطه درباره مشکلات تاثیرگذار بر سرویس به صورت خودکار صورت می‌گیرد و یا اینکه فرآیند ارسال پاسخ‌های اصلاحی تعریف‌ شده، آغاز می‌گردد.

قابلیت پشتیبانی از امور Help Desk به صورت یکپارچه

مدیریت رویداد به سادگی با برنامه‌های کاربردیِ Help Desk از قبیل Remedy یا ServiceNow ادغام می‌گردد. ضمن اینکه می‌توان جریان‌های کاری (Workflow) با تایید یک یا دو طرفه، Enrichment Ticket و موارد دیگر را سفارشی‌سازی نمود.

مطلب مفید بود؟