در دنیای امروز فناوری اطلاعات، مانیتورینگ به یکی از بخشهای جداناپذیر تبدیل شده است. داشتن اطلاعات کافی در زمانِ بروز مشکلات کمک بسیار زیادی در حل آنها مینماید. با کمک پلتفرم Zenoss Service Dynamics، میتوان تمامی رویدادها را مشاهده و با در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر برای رفع مشکلات، سریعتر و پیش از آنکه تاثیری بر کاربران و کسبوکار داشته باشد، اقدام نمود.
فضای کنونی IT موجب پدید آمدن تقاضاهای جدید در عملیات این حوزه گردیده است. علاوه بر آن پیشرفتهای اخیر در حوزه مجازیسازی، زیرساختهای همگرا (Converged) و همچنین Cloud، به ایجاد فرصتهای جدیدی انجامیده که ارائه سرویسها و تضمین سطوح سرویسدهی هماهنگ و یکپارچه برای کاربران نهایی و کسبوکارها را دشوار نموده است.
تعدد ابزارها و عدم وجود دیدگاه منسجم و یکپارچه
زیرساختهای IT سازمانها تکامل یافته و به یک ترکیب پیچیده از منابع قدیمی، منابع فیزیکی، مجازی، Converge شده و Cloud تبدیل شدهاند که به مرور زمان، در تیمهای مختلف IT همراه با پشتیبانی سرویسهای مهمِ کسبوکار در کنار هم قرار گرفتهاند.
امروزه اکثر سازمانها همچنان از یک راهکار مانیتورینگ قدیمی، پرهزینه و غیرقابل انعطاف استفاده مینماید که متشکل از مجموعه ای از تکنولوژیهای کنار هم قرار گرفته شده در قالب یک چارچوب میباشد و یا اینکه چندین راهکار مختلف از ارائه دهندگان مختلف را کنار هم قرار میدهند که امکان ارائه یک دیدگاه کامل و جامع در مورد زیرساخت و سرویسهای IT را نخواهد داشت.
Frameworkهای بزرگ از پیچیدگیهای زیاد و هزینه بالایی برخوردار بوده و منابع زیادی را جهت حفظ و نگهداری، به روزرسانی و توسعه آن صرف مینماید. راهکارهای سریع که صرفا به رفع مشکل مورد نظر میپردازند (Point Solution) قادر به مانیتور نمودن انواع خاصی از تجهیزات بوده و نمیتوانند دیدگاه جامعی را ارائه یا به گونهای موثر در تناسب با حجم، اندازه و پیچیدگی محیط توسعه یابند. حتی ابزارهای مانیتورینگ یکپارچه مبتنی بر Endpoint نیز به همین صورت میباشند، زیرا نمیتوانند دیدگاهی در مورد سرویسها و آنالیزهای عملیاتی IT مورد نیاز برای شناسایی مشکلات قبل از اثرگذاری بر سرویسها، ارائه نموده و به سرعت و دقت دلیل اصلی مشکل را شناسایی کنند یا اینکه بهینهسازی منابع و برنامهریزی برای ظرفیت را با نگاهی به آینده انجام دهند.
قابلیتهای Zenoss Service Dynamics
Zenoss Service Dynamics، یک محصول مناسب و دارای قابلیتهای مدیریت منابع (Resource Manager) و Service Impact و همچنین تجزیه و تحلیل (Analytics) میباشد که بر روی یک پلتفرم یکپارچه و Agentless ایجاد شده و از ابتدا برای پاسخگویی به نیازهای کاربران در هر سطح سازمانی، از سازمانهای دارای اندازه متوسط تا سازمانهای بزرگ، طراحی شده است.
مجموعهای از قابلیتهای این تکنولوژی شامل قابلیت مانیتورینگ یکپارچه و مدیریت رویداد، تاثیر سرویسها و آنالیز آنها، اعلام هشدار، اصلاح و یکپارچهسازی، این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا همه موارد را در زیرساخت IT مشاهده و مانیتور نمایند، اطلاعات بیشتری در مورد دلایل اصلی و بالقوه مشکلات در مدل سرویس و میزان تاثیر آنها بر مدل در اختیار داشته و از طریق خودکارسازی فرآیند اعلام هشدار و اصلاح، سریعتر وارد عمل شوند. همچنین Zenoss Service Dynamics با ارائه روندها و الگوهای موثر در بهینهسازی منابع IT کمک میکند تا در برنامهریزی کارآمد ظرفیت و تضمین کیفیت خدمات در این عرصه پیشرو باشد.
مدیریت منابع (Resource Manager)
Resource Manager، به عنوان محصول اصلی و مبنا در مجموعه Zenoss Service Dynamics به یکپارچه سازی و خودکارسازی عملکرد، مانیتورینگ دسترسپذیری (Availability) و مدیریت رویداد در سراسر زیرساخت از برنامههای کاربردی، سرورها، Storage، شبکهها، ساختار مجازیسازی، زیرساختهای همگرا و Cloud میپردازد. قابلیتهایی نظیر فهرستبندی، شناسایی، مدلسازی، مدیریت تغییرات، عملکرد، مانیتورینگ دسترسپذیری و مدیریت رویداد در سراسر زیرساخت با استفاده از Resource Managerامکانپذیر میگردد.
تاثیر سرویسها و آنالیز آنها (Service Impact and Analytics)
این قابلیت به کاربران کمک میکند تا بر سرویسهای IT تمرکز نموده و زیرساخت IT را به جای مجموعهای از تجهیزات جداگانه به عنوان ترکیبی از سرویسها مدیریت نمایند. مدل Service Impact زنوس از مدلهای دقیق سرویس برای تجهیزات مورد پشتیبانی به صورت خودکار نگهداری مینماید. با کمک این تکنولوژی میتوان به اطلاعات و دیدگاهی دقیق، سریع و سرویس محور در مورد دلایل احتمالی بروز مشکل در برنامههای کاربردی و زیرساخت دست یافت. درواقع با این تکنولوژی میتوان به سرعت از نحوه اثرگذاری مشکل بر کیفیت سرویس آگاه و پیش از اثرگذاری بر کاربر، آن را شناسایی نمود.
با استفاده از قابلیتهای آنالیز، یک گزارش عملیاتی دقیق در مورد تجزیه و تحلیل با اتکا بر یک Data Warehouse (انبار داده) متمرکز و نرمال ارائه میشود. کاربر میتواند از روندها و الگوهای شناسایی شده جهت بهینهسازی منابع IT، برنامهریزی کارآمدتر ظرفیت و تضمین کیفیت سرویس استفاده نماید.
Zenpack
با استفاده از Zenpackها، قابلیتهای Resource Manager و Service Impact به هر منبعی در محیط IT توسعه مییابد. شرکت زنوس بیش از 100 نوع Plug-In مختلف را برای مانیتورینگ منابع معمول سازمانی مانند تجهیزات سیسکو یا VMware vSphere ارائه نموده است.
مزایای استفاده از Zenoss Service Dynamics
ایجاد دیدگاهی واحد نسبت به زیرساخت
- با استفاده از این پلتفرم یکپارچه، فرآیند مانیتورینگ در سراسر زیرساختهای فیزیکی، مجازی، همگرا و Cloud یکپارچه میگردد.
- با استفاده از مدل انحصاری منبع (Resource Model)، تاثیر سرویس به صورت خودکار از وابستگیهای سرویس مانند وابستگیهای متقابل و روابط برای تجهیزات تحت پشتیبانی نگهداری میکند. بدین ترتیب دیدگاه دقیقی در مورد زیرساخت IT ایجاد شده و اطلاعات بیشتری در مورد رویدادهای رخ داده در هر لحظه ارائه میگردد.
- به عنوان مدیری برای سایر مدیران عمل نموده و رویدادها را از ابزارهای مختلف جمعآوری میکند؛ سپس امکان مشاهده رویدادهای سراسر زیرساخت را از یک کنسول واحد فراهم مینماید.
دیدگاه سرویس محور برنامهها و زیرساخت
- مدل گرافیکیِ Real-Time از تاثیر سرویسها، میتواند وابستگیهای سرویس را برای اهداف مانیتورینگ کاملا پویا مانند VMware و Cisco UCS حفظ نماید.
- رویدادها به صورت خودکار در مواجهه با شرایط ریسک جهت ارائه سرویسها دستهبندی میشوند، که این امر در اولویتبندی پاسخها به تیمهای عملیاتی IT کمک مینماید.
- الگوریتم دستهبندی که درخواست ثبت آن ارائه شده است، موجب تسریع آنالیز برای یافتن دلیل اصلی مشکلات مربوط به عملکرد و دسترسپذیری در مدل شده و جریان رویدادها را در فهرست اولویتبندی شده از رویدادهای احتمالی کاهش میدهد.
انطباق ساده و کارآمد با تکنولوژیهای نوین
- بهرهمندی از یک ساختار هدفمند جهت پاسخگویی به چالشهای دیتاسنترهای Cloud، که تسریع روند انطباق سازمانها و ارائه دهندگان سرویس با تکنولوژی مجازیسازی، زیرساختهای همگرا و تکنولوژیهای Cloud را تسریع مینماید.
- Zenoss Zenpack، امکان توسعه سریع مانیتورینگ به تکنولوژیهای نوین و در حال ظهور و تسریع فرآیند ارائه سرویس را فراهم مینماید.
- امکان یکپارچه شدن با سایر سیستمهای IT از جمله Service Desk و همچنین تنظیم و آمادهسازی سیستمها با APIهای باز فراهم میشود.
افزایش بهرهوری مدیران
- با ایجاد یک راهکار واحد و یکپارچه دیگر نیازی به حرکت و جابجایی میان چندین کنسول وجود نخواهد داشت. آنالیز خودکار جهت یافتن دلیل اصلی مشکل به معنای MTTR سریعتر انجام میگیرد که خود باعث بهبود سطح سرویس میشود.
- دیدگاههای مانیتورینگ Siloشده که موجب اتلاف وقت مدیران در جلسات میشود، با مانیتورینگ یکپارچه حذف میگردد.
افزایش هوشمندی کسبوکار (Business Intelligence)
- فرآیند آنالیز بر حسب زمان، به ارائه دیدگاهی در مورد نحوه حفظ و نگهداری عملکرد و دسترسپذیری یا بهبود آن در سراسر زیرساخت میپردازد.
- فرآیند آنالیز مبتنی بر پیشبینی، به ارائه دیدگاهی درمورد ریسکهای آتی مربوط به انطباق با شرایط SLA یا مدیریت ظرفیت میپردازد.
- با گزارشهای سفارشی، امکان مرتبط ساختن دادههای عملیاتی مهم با مالکان کسبوکار فراهم میشود.
کاهش هزینههای عملیاتی
- نصب سریع و توسعهپذیری ساده موجب دستیابی سریع به اهداف و کاهش زمان لازم برای ارائه سرویسهای جدید IT میشود.
- با یک راهکار واحد و یکپارچه میتوان محصولات اضافی را حذف و هزینههای کلی Licensing را کاهش داد.
مقیاسپذیری (Scalability) سازمانی
- طراحی یک پلتفرم یکپارچه و کاملا مقیاسپذیر که نیازهای سازمان را در هر سطحی پاسخ میدهد.
- قابلیت پیادهسازی در برخی سازمانهای بزرگ در سراسر دنیا و همچنین قابلیت آن برای مانتیور نمودن دهها هزار تجهیزات مهم در کسبوکار تایید شده است.
- MPSها میتوانند پورتالها و داشبوردهای Self-Service را ایجاد نموده ودسترسی به دادهها و گزارشات مختص هر کاربر را محدود نمایند.