APK Blog - Virtualization, Services, Datacenter, Infrastructure

بررسی تفاوت‌ها بين راهكارهاي IP Telephony و Unified Communications

چند سالي است كه صحبت درباره مزاياي راهکارهای IP Telephony براي سازمان‌ها در ميان مردم رواج پيدا كرده است. مقايسه راهكارهاي IP Telephony با سيستم‌هاي تلفن قديمي نشان مي‌دهد كه اين راهكارها چندين قابليت هيجان‌انگيز براي كسب‌وكارها به ارمغان مي‌آورند كه سيستم‌هاي قديمي قادر به ارائه آن‌ها نيستند. اكنون مردم بيش از پيش از مزاياي Unified Communications و موج بعدي امكانات سخن مي‌گويند. البته، شايد اين مطلوب‌تر باشد كه Unified Communications به عنوان موج فعلي در نظر گرفته شود و نه موج بعدي، اما اين سوال مطرح مي‌شود كه چه تفاوت‌هايي بين راهكارهاي IP Telephony و Unified Communications يا به اختصار UC وجود دارد؟

مروري سريع بر مفهوم IP Telephony

به بيان ساده، راهکارهای IP Telephony يا VoIP، كه مخفف Voice over Internet Protocol است، به جاي آن كه سيگنال‌هاي صدا را از طريق سيم‌هاي مسي انتقال دهند كه توسط الكساندر گراهام‌بل طراحي شده بود، آن‌ها را در بستر اينترنت و از طريق پروتكل‌هاي IP منتقل مي‌كنند.

در ابتدا، تنها ارزش IP Telephony دور زدن نرخ‌هاي مسافت طولاني بود. هرچند كه مانند هر مدل كسب‌وكار ديگري كه صرفا مبتني بر قيمت باشد، اين راهكار نتوانست اين گزاره ارزش را حفظ كند. با اين حال، پس از گذر چند سال راهکارهای IP Telephony داراي مزاياي جالبي شد؛ مثلا توانست به‌آساني چندين مكان پراكنده و نقاط حضور يك سازمان واحد را يكپارچه سازد و به اين ترتيب مسير خود را پيدا كرد. بدین‌سان اين راهكار قادر شد هر آنچه را كه از طريق اتصال قديمي، ناممكن، دشوار يا پرهزينه بود، شدني سازد.

از ديگر مزاياي راهکارهای IP Telephony، انعطاف‌پذيري آن به هنگام افزايش يا كاهش تعداد مشتركان و نيز انتقال سريع مكان‌ها از طريق يك پورتال وب ساده Self-service است.

نكته آخر اين است كه برخي از قدرتمندترين قابليت‌هاي IP Telephony بر بازدهي سازمان‌‌هاي كسب‌وكار مي‌افزايند. از جمله اين قابليت‌ها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: قابليت فوروارد كردن خودكار تماس‌ها به تلفن موبايل در صورت قطعي، يا قابليت فوروارد كردن مستقيم پيام‌هاي ايميلي صوتي به Inbox يا صندوق ايميل‌هاي دريافتي فرد، يا قابليت فعال‌سازي «Sim Ring» یعنی زنگ خوردن همزمان تلفن ثابت و تلفن همراه.

مشاوره رایگان راه‌اندازی راهکارهای Voip و Unified Communication توسط کارشناسان شرکت APK – تماس با شماره ۵ ,۸۸۵۳۹۰۴۴-۰۲۱

مروري خلاصه بر Unified Communications

راهكارهاي Unified Communication اين امكان را براي سازمان‌ها فراهم مي‌سازند تا با مشتريان خود همكاري كنند و به نحو كارآمدتري به همكاران خود دسترسي پيدا كنند. برنامه‌هاي كاربردي UC شركت‌ها را قادر مي‌سازند تا تجربه كاربري استثنايي فراهم كنند، هزينه‌ها را كاهش دهند و بازدهي را بالا برند و به اين ترتيب، به آن‌ها كمك مي‌كند تا تفاوت قابل توجهي ايجاد كنند.

با Unified Communications مي‌توان از طريق تلفن ثابت، تلفن هوشمند، كامپيوتر يا تبلت و بسته به دستگاهي كه مناسب زمان و مكان باشد، به ايجاد و دريافت تماس‌هاي صوتي و تصويري پرداخت.

Unified Communications همكاري قوي‌تري را ميان همكاران ايجاد مي‌كند و به قابليت‌هاي تجاري نظير پيام‌فوري (كه با عنوان چت نيز شناخته مي‌شود) و Presence مرتبط مي‌شود. اين قابليت بعدا نشان مي‌دهد كه همكاران در حال تماس تلفني بوده، در جلسه هستند و يا از ميز كار خود دورند.

راهكارهاي IP Telephony و Unified Communications چه تفاوت‌هایی دارند

رابطه بين اين دو را مي‌توان با اين تفسير بسيار ساده بيان كرد: راهكارهاي UC، نسخه تقويت‌شده راهكارهاي IP Telephony هستند. اكنون به جاي پرداختن به جزئيات تفاوت‌هاي فني، مقايسه‌اي با محوريت كسب‌وكار به همراه مزايا ارائه مي‌گردد.

راهكارهاي Unified Communications با كمك به سازمان‌ها در به انجام رساندن سريع‌تر Task‌ها، آن‌ها را قادر مي‌سازد تا بازدهي خود را بالا برند. براي مثال، كاربرد پيام‌رساني فوري و نيز جلسات از راه دور كه امكان همكاري وسيع‌تر را فراهم مي‌سازند، در اين زمينه نقش مهمي دارند.

اين راهكارها اين امكان را براي سازمان فراهم مي‌كنند كه با آزادکردن منابع کلیدی بر ابتكارات استراتژيك تمركز كرده و به اين ترتيب، اين راهكارها نقش موثري در كاهش هزينه‌هاي عملياتي خواهند داشت.

راهكارهاي Unified Communications یا ارتباطات یکپارچه با ارائه ابزارهاي قدرتمند، همكاران را قادر مي‌سازند با پاسخ‌دهي سريع به نيازهاي مشتريان، خدمات بهتري به آن‌ها ارائه داده و در نتيجه با فراهم كردن تجربه استثنايي براي مشتري، خود را از ديگر سازمان‌ها متمايز سازند. به اين ترتيب، اين راهكارها تجربه مشتري را بهبود مي‌بخشند.

راهكارهاي Unified Communications همچنين با بهره‌وري از پلتفرم Telco-grade كاربردي و زائد  IP4B و با اتصالات اينترنتي خصوصي و اتصالات Backup براي LTE، نسبت به يك برنامه قوي دوام كسب‌وكار اطمينان ايجاد مي‌كنند. به اين ترتيب، اين راهكارها به كاهش ريسك‌هاي عملياتي كمك مي‌كنند.

آخرين مزيت UC، حفظ  بيشتر كارمندان، به خصوص در هزاره‌هايي است كه نمايانگر آينده سازمان باشد. سازمان‌ها با ارائه ابزارهاي ارتباطي مدرن كه با آن‌ها انس گرفته‌اند، همكاري را لذت‌بخش‌تر مي‌سازند.

مطمئنا راهكارهاي IP Telephony و Unified Communications با وجود آن كه مشابه به نظر مي‌رسند، تفاوت‌هاي فراواني دارند. راهكارهاي Unified Communications روش جديدي براي انجام دادن كارها و همكاري در دنياي كسب‌وكار مدرن است و مزاياي فراواني دارد كه از آن جمله مي‌توان به افزايش بازدهي، هزينه‌هاي كاهش‌يافته عملياتي، تجربه بهبوديافته مشتري و تقويت حفظ كارمند اشاره كرد. همه اين‌ها دلايلي هستند كه كاربر را به استفاده هر چه سريعتر از اين راهكارها ترغيب كنند.

اشتراک ایمیل