APK Blog - Virtualization, Services, Datacenter, Infrastructure

بررسی تفاوت‌ها بين راهكارهای IP Telephony و Unified Communications

چند سالی است كه صحبت درباره مزایای راهکارهای IP Telephony برای سازمان‌ها در میان مردم رواج پیدا كرده است. مقایسه راهكارهای IP Telephony با سیستم‌های تلفن قدیمی نشان می‌دهد كه این راهكارها چندین قابلیت هیجان‌انگیز برای كسب‌وكارها به ارمغان می‌آورند كه سیستم‌های قدیمی قادر به ارائه آن‌ها نیستند. اكنون مردم بیش از پیش از مزایای Unified Communications و موج بعدی امكانات سخن می‌گویند. البته، شاید این مطلوب‌تر باشد كه Unified Communications به عنوان موج فعلی در نظر گرفته شود و نه موج بعدی، اما این سوال مطرح می‌شود كه چه تفاوت‌هایی بین راهكارهای IP Telephony و Unified Communications یا به اختصار UC وجود دارد؟

مروری سریع بر مفهوم IP Telephony

به بیان ساده، راهکارهای IP Telephony یا VoIP، كه مخفف Voice over Internet Protocol است، به جای آن كه سیگنال‌های صدا را از طریق سیم‌های مسی انتقال دهند كه توسط الكساندر گراهام‌بل طراحی شده بود، آن‌ها را در بستر اینترنت و از طریق پروتكل‌های IP منتقل می‌كنند.

در ابتدا، تنها ارزش IP Telephony دور زدن نرخ‌های مسافت طولانی بود. هرچند كه مانند هر مدل كسب‌وكار دیگری كه صرفا مبتنی بر قیمت باشد، این راهكار نتوانست این گزاره ارزش را حفظ كند. با این حال، پس از گذر چند سال راهکارهای IP Telephony دارای مزایای جالبی شد؛ مثلا توانست به‌آسانی چندین مكان پراكنده و نقاط حضور یك سازمان واحد را یكپارچه سازد و به این ترتیب مسیر خود را پیدا كرد. بدین‌سان این راهكار قادر شد هر آنچه را كه از طریق اتصال قدیمی، ناممكن، دشوار یا پرهزینه بود، شدنی سازد.

از دیگر مزایای راهکارهای IP Telephony، انعطاف‌پذیری آن به هنگام افزایش یا كاهش تعداد مشتركان و نیز انتقال سریع مكان‌ها از طریق یك پورتال وب ساده Self-service است.

نكته آخر این است كه برخی از قدرتمندترین قابلیت‌های IP Telephony بر بازدهی سازمان‌‌های كسب‌وكار می‌افزایند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به این موارد اشاره كرد: قابلیت فوروارد كردن خودكار تماس‌ها به تلفن موبایل در صورت قطعی، یا قابلیت فوروارد كردن مستقیم پیام‌های ایمیلی صوتی به Inbox یا صندوق ایمیل‌های دریافتی فرد، یا قابلیت فعال‌سازی «Sim Ring» یعنی زنگ خوردن همزمان تلفن ثابت و تلفن همراه.

مشاوره رایگان راه‌اندازی راهکارهای Voip و Unified Communication توسط کارشناسان شرکت APK – تماس با شماره ۵ ,۸۸۵۳۹۰۴۴-۰۲۱

مروری خلاصه بر Unified Communications

راهكارهای Unified Communication این امكان را برای سازمان‌ها فراهم می‌سازند تا با مشتریان خود همكاری كنند و به نحو كارآمدتری به همكاران خود دسترسی پیدا كنند. برنامه‌های كاربردی UC شركت‌ها را قادر می‌سازند تا تجربه كاربری استثنایی فراهم كنند، هزینه‌ها را كاهش دهند و بازدهی را بالا برند و به این ترتیب، به آن‌ها كمك می‌كند تا تفاوت قابل توجهی ایجاد كنند.

با Unified Communications می‌توان از طریق تلفن ثابت، تلفن هوشمند، كامپیوتر یا تبلت و بسته به دستگاهی كه مناسب زمان و مكان باشد، به ایجاد و دریافت تماس‌های صوتی و تصویری پرداخت.

Unified Communications همكاری قوی‌تری را میان همكاران ایجاد می‌كند و به قابلیت‌های تجاری نظیر پیام‌فوری (كه با عنوان چت نیز شناخته می‌شود) و Presence مرتبط می‌شود. این قابلیت بعدا نشان می‌دهد كه همكاران در حال تماس تلفنی بوده، در جلسه هستند و یا از میز كار خود دورند.

راهكارهای IP Telephony و Unified Communications چه تفاوت‌هایی دارند

رابطه بین این دو را می‌توان با این تفسیر بسیار ساده بیان كرد: راهكارهای UC، نسخه تقویت‌شده راهكارهای IP Telephony هستند. اكنون به جای پرداختن به جزئیات تفاوت‌های فنی، مقایسه‌ای با محوریت كسب‌وكار به همراه مزایا ارائه می‌گردد.

راهكارهای Unified Communications با كمك به سازمان‌ها در به انجام رساندن سریع‌تر Task‌ها، آن‌ها را قادر می‌سازد تا بازدهی خود را بالا برند. برای مثال، كاربرد پیام‌رسانی فوری و نیز جلسات از راه دور كه امكان همكاری وسیع‌تر را فراهم می‌سازند، در این زمینه نقش مهمی دارند.

این راهكارها این امكان را برای سازمان فراهم می‌كنند كه با آزادکردن منابع کلیدی بر ابتكارات استراتژیك تمركز كرده و به این ترتیب، این راهكارها نقش موثری در كاهش هزینه‌های عملیاتی خواهند داشت.

راهكارهای Unified Communications یا ارتباطات یکپارچه با ارائه ابزارهای قدرتمند، همكاران را قادر می‌سازند با پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، خدمات بهتری به آن‌ها ارائه داده و در نتیجه با فراهم كردن تجربه استثنایی برای مشتری، خود را از دیگر سازمان‌ها متمایز سازند. به این ترتیب، این راهكارها تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند.

راهكارهای Unified Communications همچنین با بهره‌وری از پلتفرم Telco-grade كاربردی و زائد  IP4B و با اتصالات اینترنتی خصوصی و اتصالات Backup برای LTE، نسبت به یك برنامه قوی دوام كسب‌وكار اطمینان ایجاد می‌كنند. به این ترتیب، این راهكارها به كاهش ریسك‌های عملیاتی كمك می‌كنند.

آخرین مزیت UC، حفظ  بیشتر كارمندان، به خصوص در هزاره‌هایی است كه نمایانگر آینده سازمان باشد. سازمان‌ها با ارائه ابزارهای ارتباطی مدرن كه با آن‌ها انس گرفته‌اند، همكاری را لذت‌بخش‌تر می‌سازند.

مطمئنا راهكارهای IP Telephony و Unified Communications با وجود آن كه مشابه به نظر می‌رسند، تفاوت‌های فراوانی دارند. راهكارهای Unified Communications روش جدیدی برای انجام دادن كارها و همكاری در دنیای كسب‌وكار مدرن است و مزایای فراوانی دارد كه از آن جمله می‌توان به افزایش بازدهی، هزینه‌های كاهش‌یافته عملیاتی، تجربه بهبودیافته مشتری و تقویت حفظ كارمند اشاره كرد. همه این‌ها دلایلی هستند كه كاربر را به استفاده هر چه سریعتر از این راهكارها ترغیب كنند.

اشتراک ایمیل